مصرف پسته و کاهش پاسخ عروقی به استرس در دیابت نوع 2

 5 اوت 2014- محققین اعلام کردند مصرف پسته ممکن است پاسخ بدن به استرس های (فشارهای) روزانه ی  زندگی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد.

 در افراد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2، مصرف روزانه ی دو وعده ی سروینگ پسته می تواند از انقباض عروق درهنگام استرس بکاهد و کنترل عصبی قلب را بهبود  بخشد.

یکی از نویسندگان  این مقاله Sheila G. Westمی گوید: اگر چه مغزهای مغذی (آجیل) حاوی مقادیر زیادی چربی هستند اما چربی های آنها از نوع  چربیهای  خوب بوده و حاوی فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان هستند. از آنجائیکه در افراد مبتلا به دیابت خطر ابتلا به بیماری قلبی بسیار بالا می باشد، مغزهای مغذی جزء مهمی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب در این جمعیت می باشد.

دکتر Westوهمکارانش از دانشگاه ایالتی pennدپارتمان علوم تغذیه و سلامت رفتارهای زیستی تأثیرات  مصرف پسته را بر پاسخهای بدن به استرس استاندارد در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که بیماریشان بخوبی کنترل شده بود را بررسی کردند. آنها یک  مطالعه تصادفی متقاطع را طراحی کردند که در آن همه ی وعده های غذایی به بیماران ارائه می شد، هر یک از این رژیم ها حاوی مقادیر مشابهی کالری بودند.

پس از دو هفته  رژیم غذایی معمول آمریکایی(حاوی 36 درصد چربی و 12 در صد چربی اشباع) شرکت کنندگان بصورت تصادفی در یکی از دو آزمون رژیم غذایی شرکت کردند. درطی 4 هفته شرکت کنندگان  فقط از غذاهایی که توسط محققین به آنها ارائه می شد تغذیه نمودند.

نتایج این تحقیق در مجله ی Journal of the American Heart Association  منتشر گردید.

رژیم های غذایی آزمون شامل: یک رژیم استاندارد سلامت قلب ( حاوی 27 درصد چربی و 7 درصد چربی اشباع) بود و رژیم  غذایی دیگر شامل دو وعده ی سروینگ پسته که حدود 13 اونس یا 85.2گرم پسته بود و 20 درصد از کالری رژیم  غذایی را شامل می شد.

شرکت کنندگان  حدود150 پسته در روز مصرف می کردند. رژیم غذایی حاوی پسته مشتمل بر 33 درصد چربی و 7 درصد چربی اشباع بود. نیمی از پسته هایی که روزانه مصرف می شد شور و نیمی دیگر فاقد  نمک بود. در انتهای  هفته ی چهارم محققین مقدار فشارخون و مقاومت کل عروق محیطی را  درحالت استراحت ودر طول دو آزمایش استرس اندازه گیری  نمودند(چالش آب سرد و تمرکز  فکری در یک آزمون محاسباتی گیج  کننده).

دکتر Westمی گوید: پس از رژیم غذایی پسته درطول آزمون استرس رگ های خونی آرامتر و بازتر می ماندند. اگر چه اندازه گیری فشار خون آزمایشگاهی نشان داد مقدار فشار خون در گروه رژیم پسته تغییری نکرده است اما اندازه گیری  با دستگاههای فشارسنج خودکار خانگی کاهش چشمگیری را درمقدار فشار خون پس از 4 هفته رژیم غذایی حاوی پسته نشان می داد.

محققین می گویند: در افرادیکه در رژیم غذایی پسته شرکت کرده بودند فشارخون سیستولیک بخصوص در هنگام خواب، تحت تأثیر مصرف پسته کاهش یافته است. متوسط فشارخون هنگام خواب تا 4 درجه کاهش نشان می دهد با این مقدار کاهش در فشارخون انتظار می رود که فشار کار بر قلب برای پمپاژ خون کاهش یافته باشد.

محققین متوجه شدند که رژیم پسته موجب کاهش انقباض عروق در طی آزمون استرس می شود. هنگامیکه شریانها گشاد می شوند  بار کار بروی قلب کاهش می یابد. چالش فیزیکی غوطه ور شدن درون آب یخ زده برای دو دقیقه، موجب انقباض زیادی درعروق می گردد اما پاسخ عروقی به استرس در افراد شرکت کننده در رژیم غذایی پسته نسبت به رژیم غذایی کم چرب،  کمتربود. هنگامیکه شرکت کنندگان در چالش محاسبه ی ذهنی شرکت کردند چنین الگویی در هر دو گروه تکرار گردید.

دکتر Westخاطرنشان کرد افراد شرکت کننده درگروه رژیم پسته پاسخ بدنی کمتری  به استرسها نشان دادند، اما مصرف آجیل، درمانی برای ناراحتیهای عاطفی که در زندگی روزمره  با آن روبرو هستیم،  نمی باشد.

او می افزاید: با اینکه مصرف پسته ، فشارخون اندازه گیری شده در آزمایشگاه را کاهش نمی دهد اما اندازه گیری فشارخون سرپایی 24 ساعته نشان داد که مقدار فشارخون پس از رژیم پسته کاهش می یابد.

محققان  همچنین بهبود  درتغییرات  ضربان  قلب را پس از رژیم پسته معیاری برای بهبود  کنترل سیستم عصبی بر عملکرد قلب می دانند. این داده ها نشان می دهد که رژیم پسته سبب افزایش فعالیت عصب واگ شده است که بخش مهمی از سیستم عصبی پاراسمپاتیک است و می تواند به دلیل ابتلا به دیابت تخریب شود.

اگر چنین تأثیراتی در مدت طولانی تر حفظ شود( بهبود درفشارخون  درهنگام خواب، کاهش پاسخ عروقی به استرس و بهبود کنترل عصب واگ بر ضربان  قلب) می تواند سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی دراین گروه پرخطر شود.

منبع : www.sciencedaily.com/releases/2014/08/140805163347.htm